Nokian riepas – Ziemas riepu līderis gan Latvijā, gan citviet
Nokian riepas Latvijā ļoti veiksmīgi darbojas jau trešo dekādi. Tas ir vienīgais riepu ražotājs pasaulē, kas specializējas uz ziemas riepu izstrādi skarbajiem Ziemeļvalstu ziemas apstākļiem. Latvijas ziemas nereti ir ļoti tuvu Skandināvijas laikapstākļu tipam, kas, visticamāk, arī ir kalpojis par iemeslu veiksmīgai zīmola darbībai Baltijas valstīs. MMK riepu centros esam novērojuši, ka cilvēki, kuri reiz pamēģinājuši kādu no pasaulslavenās Hakkapeliitta līnijas riepām bieži izvēlās tās atkārtoti vai meklē līdzvērtīgas alternatīvas. Interesants fenomens šobrīd ir Cordiant riepas, kas tiek ražotas Nokian rūpnīcā Krievijā. Cordiant riepas tiek ražotas uz tām pašām iekārtām, tiek izmantoti tie paši materiāli kā arī protektora dizains, atkarībā no modeļa, ir Nokian kopijas. MMK speciālistu novērojumi liecina, ka liela daļa autovadītāju labprāt izvēlas šo variantu, jo tas gluži vienkārši ir lētāks.
Nokian riepas – vēsture
Stāsts sākas 1898. gadā, kad Somijā tika izveidota pirmā gumijas rūpnīca. Tajos laikos gumija tika izgatavota tikai sadzīves vajadzībām. Un 1904. gadā Nokia pilsētā tika nodibināta rūpnīca. 20. gadsimta sākumā transporta sakaru apjoms pieauga, tāpēc 1925. gadā Somijas uzņēmums nolēma sākt ražot velosipēdu riepas. Tad Somijā jau bija vairāk nekā 30 000 dažādu transportlīdzekļu. 1926. gadā riepu ražošana ievērojami palielinājās, tāpēc uzņēmums sāka pārdot savu produkciju citās valstīs.
Līdz 1926. gadam Nokian ar eksportu principā nenodarbojas vispār. Galvenais uzdevums bija apmierināt pieprasījumu pēc velosipēdu riepām vietējā tirgū, un tikai pēc tam pārpalikumi tika pārdoti citās valstīs. Ar laiku uzņēmuma vadība nonāk pie secinājuma, ka tieši eksports palīdz izzināt ārvalstu tirgus konkurenci un pieprasījumu.
Nokian riepas “Hakkapeliitta” – pirmais īstais ziemas riepu modelis
Kopš 1932. gada uzņēmums sāka ražot automašīnu riepas. Kopš 1939. gada riepu ražošanas tehnoloģija ir ievērojami uzlabojusies (dienā tika saražotas 100 riepas automašīnām).
Atslēgas gads vēsturē ir 1936. gads, kad tika radīta Hakkapeliitta riepa. Tajā gadā gumijas ražošanas uzņēmums izvirzīja mērķi sākt pārdot riepas, kas paredzētas izmantošanai ziemeļu klimatā. Pirmā šāda riepa ir Hakkapeliitta modelis, kas izceļas ar īpašu dambretes stila protektora rakstu, tādējādi palielinot saķeri ar sniegotiem ceļa segumiem. Līdz ar šī modeļa parādīšanos, pazūd vajadzība pēc īpašām saķeri uzlabojošām ķēdēm, kas līdz tam brīdim tika izmantotas sniega apstākļos.
Nokian uzsāk ziemas riepu eksportu
Uzņēmums Nokian piedzīvo strauju produktu eksporta pieaugumu, tomēr pirms otrā pasaules kara sākuma valstī dramatiski pieauga riepu pieprasījums, lai apmierinātu Somijas iedzīvotāju pieprasījumu uzņēmumam nākas ierobežot produktu eksportu. Kad sākās karš, pārdošana uz citām valstīm pavisam apstājās. Pēc kara beigām pilsētā Nokia parādās jauna ražotne. Līdz pat 60. gadu beigām Nokian riepas tiek pārdotas valsts tirgū. Septiņdesmito gadu sākumā atsākas eksports, lielākā daļa no saražotajām riepām tiek pārdotas ziemeļu reģionos. Pāris gadu laikā izplatīšanas zona ievērojami paplašinās un 1964. gadā sākās produktu pārdošana PSRS.
Vietējā tirgū uzņēmuma produktiem nebija sāncenšu, bet ārvalstu tirgū Nokian saskārās ar vērā ņemamu konkurenci, ieskaitot plaši pazīstamos Goodyear un Michelin. Tomēr Nokian jau gadu desmitiem ilgi bija izveidojis riepas autovadītājiem, kuri ikdienā saskārās ar smagiem ziemeļu apstākļiem, un tas ļāva cīnīties ar konkurentiem, kuri ziemas riepu sektorā bija iesācēji. Riepas ir konstruētas pēc principa – efektīvā drošība, kas nozīmē to, ka visā lietošanas laikā riepu drošības līmenim un veiktspējai jābūt vienmērīgai. Tieši šis aspekts padarīja Nokian riepas tik populāras visā pasaulē un īpaši Krievijā.
Nokian riepu ražošanas tehnika – komercnoslēpums
Nokian riepu ražošanas tehnoloģija sastāv no 4 posmiem. Pirmajā posmā tiek izveidots gumijas sakausējums un, par nelaimi konkurentiem, viņu recepte ir komercnoslēpums. Izejvielās ietilpst melnā ogle, eļļa, dabīgais un sintētiskais kaučuks un daudzi citi elementi. Otrajā posmā tiek izgatavots riepu karkass, kas sastāv no tērauda kordiem, tekstila auklas pinumiem un bortus saturošiem gredzenveida pinumiem. Atkarībā no modeļa tiek izmantoti dažādi strukturālie pastiprinātāji. Trešajā posmā, izmantojot jaunākās iekārtas, speciālisti veic pašas riepas montāžu, savienojot karkasu ar pārējiem riepas saturošajiem slāņiem. Galīgais riepas izskats tiek iegūts pēc vulkanizācijas, riepu ievieto metāla veidnē kur tiek veidota forma un panākti visi inženieru uzstādītie rādītāji. Brīdī kad riepas ir gatavas un noņemtas no konveijera, tās tiek testētas pēc nejaušības principa.
Nokian riepu ražošanas apjomi
Galvenais uzņēmums, kas atrodas Nokia pilsētā, gadā saražo 4 000 000 riepu. Otrā rūpnīca Vsevoložskā (Krievija) gadā saražo 8 miljonus riepu. Netālu no Sanktpēterburgas ir plānots atvērt vēl vienu rūpnīcu, tādejādi nostiprinot pozīcijas Ziemeļeiropas un bijušās PSRS teritorijā.
Nokian šobrīd ir lielākais riepu ražotājs Ziemeļeiropā.